Zweedse feitjes, fika & tentamen! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Anne Buningh - WaarBenJij.nu Zweedse feitjes, fika & tentamen! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Anne Buningh - WaarBenJij.nu

Zweedse feitjes, fika & tentamen!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 September 2014 | Zweden, Lund

Lieve iedereen!

Ik heb gewoon nu al mijn belofte om vaker te schrijven in Salamanca verbroken! Om de schade nog een beetje te beperken, hierbij mijn update.

Inmiddels ben ik al 2.5 week in Lund en het voelt inmiddels al alsof ik hier eeuwen zit. Ik heb veel informatie meetings gehad, waardoor ik jullie nu goed kan voorzien van leuke Zweedse feitjes. Zo werd namelijk verteld dat Zweden het land van Ikea en Pippi Langkous is. Ook blijkt ‘bluetooth’ te zijn uitgevonden op Lund University en is het zingen in een koor één van de grootste nevenactiviteiten. In Spanje heb ik de ‘siesta’ overgenomen, maar hier ga ik zeker weten de ‘fika’ overnemen. ‘Fika’ is het nemen van een koffie met iets zoets (het beste: kaneelcakeje) of een mini sandwich rond 15.00: het perfecte excuus om suiker te mogen eten! Daarnaast is Zweden echt het land waarbij alles (over?)gereguleerd is, nooit van de regels wordt afgeweken zelfs als dit tegen de logica ingaat en hoeveelheden niet kunnen worden ingeschat. Dit houdt in dat je voor een feestje drie verschillende papieren nodig hebt, je dezelfde entreeprijs betaalt als het feestje nog maar een half uur duurt en filmavond met 40 plaatsen als hoofdactiviteit gepresenteerd wordt terwijl we met 2000 internationale studenten zijn. Daarnaast kost een biertje vaak 6 of zelfs 8 euro (!!!!) in een café en regent het hier echt elke dag urenlang.

Nog een paar rare feitjes:
- Vaak wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de mannen en vrouwen WC’s.
- Soms zitten er zelfs twee WC’s in één hokje.
- Het gehalte risico vermijdend gedrag is hier van ongekend niveau: een speech begint met waar de nooduitgangen zich bevinden en bij de entree van een feestje worden condooms uitgedeeld.
- Alcohol boven de 3.5% mag niet worden verkocht in de supermarkten, maar slechts in een speciale winkel. De legale leeftijd om alcohol te consumeren is 18 jaar, maar om aan te schaffen 20. Bovendien is het belasting tarief op alcohol ontzettend hoog en zijn de speciale alcohol winkels zeer beperkt geopend. Één ding is zeker: hoe de Zweedse overheid over alcohol denkt is duidelijk!

Ik heb inmiddels al veel leuke dingen ondernomen: van een Wild Life Tour tot een rondleiding in de kathedraal en van huisfeestjes tot een Zweeds drie gangen diner. De priester van de kathedraal is trouwens ontzettend hip, want hij hoopt een thuis te zijn voor alle religies en gaf aan zelfs over break-ups te willen praten! Het ontmoeten van nieuwe mensen gaat hier ook heel makkelijk, omdat iedereen hier zo toegankelijk, en vriendelijk is! Daarnaast zijn we met 2000 internationale studenten, dus dat is in ieder geval genoeg! ;) Ik heb ook al veel aardige mensen ontmoet en vooral van veel verschillende landen. Mijn buurmeisje, Irene, is Spaanse en binnen deze twee weken is mijn Spaans – nu al – met sprongen vooruit gegaan: gelukkig is er nog wel iets blijven hangen!

Ik heb de eerste twee weken ook deelgenomen aan een Zweedse cursus en ik had afgelopen vrijdag mijn tentamen: spannend! Ik kan het Zweeds nu in ieder geval veel beter lezen en zelfs het zeer basis Zweeds een beetje spreken. En morgen heb ik mijn eerste echte college, die al om 8 uur ’s ochtends begint. Ik denk dat je dus ook wel kunt zeggen dat Zweden ochtend mensen zijn. ;)

Het is zo heerlijk om mijn eigen keukentje plus badkamer te hebben, maar het is ook wel jammer dat je op deze manier minder met mensen in contact komt. Afgelopen zaterdag hadden we daarom het idee om als ‘gang’ te ontmoeten en elkaar wat beter te leren kennen. Eerst was het idee samen te eten, maar als NL’er denk ik aan een tijd van 6/7 uur terwijl een Spanjaard om 9/10 uur eet. Dus we hebben hier al snel een kop thee drinken met elkaar van gemaakt!

Donderdag had mijn bestuur Integrand de grote wisseldag genaamd ‘de terror’. Dit hield dus in dat je als oud bestuurslid aftreedt en het nieuwe bestuur werd ingeluid. Aangezien ik hier in Lund zit, kon ik daar dus helaas niet bij zijn, maar ik heb wel nog een afscheidsbrief geschreven! Toen ik de filmpjes zag van hoe deze brief werd voorgelezen, moest ik wel een traantje wegpinken! Zo gek om zoveel in Enschede te hebben achtergelaten en afgesloten om hier in Lund te kunnen zijn! Maar dat is des temeer reden om hier volop te genieten!

Ik woon trouwens in een gebouw dat ‘Pålsjöäng’ heet en dus alle gekke Zweedse klinkers bevat, terwijl hier alleen internationale studenten wonen. Iedereen vindt het dan ook onmogelijk om uit te spreken en kan dus niet eens fatsoenlijk de weg naar huis vragen als hij/zij verdwaalt. Bovendien is het gebouw nog maar één jaar oud, dus niemand heeft er ook van gehoord, dus zelfs als je het goed uitspreekt, kan niemand je helpen. En aangezien ik altijd zo’n topografisch wonder ben, is dit niet al te gunstig!

Ik vind het zo ontzettend leuk om de verschillen tussen de culturen te kunnen zien! In Lund zijn relatief veel minder Nederlanders dan in Salamanca, dus je bent veel meer gedwongen om met mensen van andere landen om te gaan. Super goed voor mijn Engels & Spaans en kennis over andere culturen!

Ik hoop dat met jullie alles goed gaat & ik mis jullie stuk voor stuk!

Veel liefs,

Anne

  • 01 September 2014 - 21:16

    Sophie:

    He lieve An!
    Ik heb me echt rotgelachen om dat stukje over risico-vermijdend gedrag! Supergrappig!
    Heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!
    Liefs

  • 02 September 2014 - 09:26

    Liselotte:

    Haha dit verhaal is zo heerlijk op de Anne-manier geschreven! Super leuk om te lezen over al die gekke feitjes! Zo te lezen vermaak jij je prima lieverd. Geniet, geniet!! Liefs

  • 02 September 2014 - 16:49

    Paula:

    Lieve an,
    Inderdaad heerlijk om dit te lezen. Heb bijna het idee dat je het verteld in plaats van dat je het hebt geschreven! ;)
    Super leuk dat je dit zo bij houdt! Misschien ook wel een idee voor mij
    Hoop nog veel meer van je te lezen met een skype gesprekje op zn tijd!
    Geniet ervan meis!
    Brrrr Lust! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 15 Aug. 2011
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 58855

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Minor in Lund

20 Augustus 2011 - 23 Juni 2012

Salamanca 2011 - 2012

Landen bezocht: