Uitstapjes, bowlen en poems! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Anne Buningh - WaarBenJij.nu Uitstapjes, bowlen en poems! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Anne Buningh - WaarBenJij.nu

Uitstapjes, bowlen en poems!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 Oktober 2014 | Zweden, Lund

Lieve iedereen,

Het is alweer veel te lang geleden dat ik een blog heb geschreven, maar dat is een GOED teken. Een aantal mensen hebben me namelijk gevraagd of het nog wel goed gaat ‘want ze hoorden niks meer’. Maar dus no worries, want ik heb het hier erg naar mijn zin!
Een week geleden had ik een dipje, maar na lang met mijn moeder geskypt te hebben, zag ik alles weer rooskleurig in. Vanaf dat moment heb ik echt besloten om ervoor te gaan! Ook al doet mijn facebook pagina anders vermoeden, study abroad is niet altijd even makkelijk: je moet weer een nieuwe vriendenkring opbouwen, sommige mensen stellen je teleur en je mist iedereen thuis. Maar wie niet waagt, wie niet wint, en nergens is het altijd leuk, dus gaan met die banaan (oftewel: gehen met die platano!).

Allereerst kon de integratie als gang wel wat beter, omdat we elkaar – ook al zijn we buren – nog steeds niet kenden. Het in leven roepen van een secret facebook groep voor ‘the best corridor ever’ bleek namelijk nog niet genoeg en ook de poging om samen te eten liep in de soep door de cultuur verschillen (‘ik had rekening gehouden met 5 uur’ ‘ja ik met 10’). Daarom had ik het idee bedacht om een bowling avond te organiseren. Onze gang is namelijk lang, smal en zonder franjes (lees: er kan niks kapot gaan) en is dus perfect als bowlingbaan. Met de volleybal van Sarah, een duits meisje, en blikjes van iedereen, waren we er helemaal klaar voor. Als trots lid van het team ‘hotstuff’ ben ik helaas helemaal onderaan geëindigd, maar het was wel erg gezellig! Het leuke was dat niet alleen onze gang erbij was (12 mensen), maar ook de gang eronder, dus we waren echt met een grote groep. En sinds die avond worden wij ook uitgenodigd voor de beerpongavondjes van hun corridor!

Daarnaast heb ik ook wat uitstapjes gemaakt, want daar kom je hier echt niet onder uit. Ik heb de steden ‘Kopenhagen’ en ‘Malmö’ bezocht, die allebei dichtbij liggen en zeker bezienswaardig zijn. Maar daarnaast is het ook zo dat als je deze steden nog stééds niet bezocht hebt, mensen je aankijken alsof je zegt dat je al 10 jaar niet naar de tandarts bent geweest.

Kopenhagen is echt een super mooie stad, maar helaas regende het de hele dag. Ik ging met Irene en Ana, twee Spaanse meiden, en samen hebben we alle mustsee’s en de gratis 3 uur durende Spaanse tour meegepakt. Tijdens de tour was er een oud, vies Braziliaans mannetje, die de hele tijd vroeg of ik geen ballerina was, want ‘you have such strong legs’. Nouja, jullie kunnen wel raden wie ik het meest ontweken heb tijdens die tour! En één van de mustsee’s is de buurt Kristiana, die uit twee straten bestaat, waar de politie niet komt, (soft) drugs volop aanwezig is en geen foto’s gemaakt mogen worden. Deze buurt is het ultieme hippie paradijs en de sfeer is dan ook zeer vreemd.

Malmö is minder bekend, maar ook zeker de moeite waard! Samen met een paar Nederlandse, Belgische en Spaanse meiden en de lijst met de 10 bezienswaardigheden die je daar gezien moest hebben, zijn we de stad getrotseerd. Het was echt heerlijk weer en hebben dan ook vooral veel foto’s gemaakt en op het terras gezeten. We waren alleen te laat voor de rondleiding in de chocolade fabriek (!), dus ik moet nog maar een keer teruggaan!

Daarnaast heb ik zo mijn tentamen en is het schrijven van deze blog dus een beetje een SOG(studie-ontwijkend-gedrag) moment! Ik heb me vier dagen echt helemaal suf geleerd, want het is mega veel en de vorm van toetsen, namelijk een oral exam in groups, beangstigt me nogal. Ik hoop echt dat het goed gaat en zal enorm blij zijn als het voorbij is!
Verder heb ik de gewoonte ontwikkeld extra goed te kijken naar wat de

Zweden kopen in de supermarkt. Ik ben namelijk geneigd om juist die dingen te kopen, die op Nederlandse producten lijken, maar het is veel leuker om nieuwe dingen te proberen! Ik heb dus al de meest bizarre producten ingekocht, die mij tot nu toe allemaal goed bevallen zijn!

En ik moet jullie helaas teleurstellen met het feit dat mensen over het algemeen niet erg gecharmeerd zijn van onze taal. Zelfs zo extreem dat Irene mij vroeg: ‘Anne, Nederlands is echt zo’n lelijke taal, hebben jullie eigenlijk wel gedichten?’.

Daarnaast vind ik mijn psychologie vak echt super leuk! Ik vind zo leuk om te zien hoe het type mens verschilt tussen mijn business en psychologie klas. Bij psychologie wilt iedereen alles overal van weten, is er veel meer interesse naar elkaar toe en worden er samen dingen ondernomen. Zo zijn we laatst met de halve klas een ‘fika’ gaan doen na de les en we willen we aankomende woensdag met zijn allen gaan stappen. Echt super leuk!

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie & ik ben altijd in voor skype sessies!

Veel liefs,

Anne

  • 03 Oktober 2014 - 21:04

    Sophie Duijser:

    He lieve Annie!!
    Hartstikke leuke blog weer!
    Heel eerlijk geschreven ook, ik herken het dubbele gevoel ook heel goed. Het ene moment voel je je gezegend met deze 'kans' en soms wil je gewoon even niets anders dan lekker vertrouwd thuis in Nederland zijn.
    Maar jij staat je mannetje wel An, geen druppel twijfel daarover.
    Geniet van alle leuke momenten en in moeilijke tijden; denk dan aan de momenten waarop je straks weer lekker thuis bent met deze rijke ervaring op zak.

    xx

  • 10 Oktober 2014 - 12:09

    Paula:

    An,
    Ik ben blij om te lezen dat het goed met je gaat!
    Een nieuwe vriendengroep opbouwen is heel wat, dat geloof ik!
    Gelukkig weet je dat er thuis (of ook in het buitenland; lees Tilburg, Jakarta, Göteborg, Japan straks en Erlangen) altijd vriendinnen zijn die altijd blijven! :)
    Viel spaß! En we skypen heel binnenkort hoop ik! :)
    xx

  • 11 Oktober 2014 - 07:24

    Liselotte:

    Lievie!! Ik had deze blog nog helemaal niet gelezen! Ik was wakker en eigenlijk heel benieuwd hoe het met je is maar door dat tijdsverschil is het nu niet mogelijk om even lekker met je te appen dus toen ging ik eventjes op je waar ben jij nu loeren! Ik snap je helemaal, iedereen heeft wel eens een dipje en zeker als je uit je vertrouwde omgeving weg bent is het soms lastig hoe je er mee om moet gaan! Ik wil echt snel met je skypen, zo leuk om te lezen hoe het erbij jou aan toe gaat! En.... integratie met de gang, dat is hier ook een probleem. Sterker nog ik heb de meeste nog nooit gezien! Veel liefs, geniet geniet geniet!

  • 11 Oktober 2014 - 07:24

    Liselotte:

    Lievie!! Ik had deze blog nog helemaal niet gelezen! Ik was wakker en eigenlijk heel benieuwd hoe het met je is maar door dat tijdsverschil is het nu niet mogelijk om even lekker met je te appen dus toen ging ik eventjes op je waar ben jij nu loeren! Ik snap je helemaal, iedereen heeft wel eens een dipje en zeker als je uit je vertrouwde omgeving weg bent is het soms lastig hoe je er mee om moet gaan! Ik wil echt snel met je skypen, zo leuk om te lezen hoe het erbij jou aan toe gaat! En.... integratie met de gang, dat is hier ook een probleem. Sterker nog ik heb de meeste nog nooit gezien! Veel liefs, geniet geniet geniet!

  • 22 Oktober 2014 - 18:14

    Truus:

    Encore, encore!! :)
    xxxxxx

  • 04 November 2014 - 13:45

    Susan:

    Hoi lieve Annie!!
    Eindelijk heb ik je blog gevonden.. dus dan ook maar direct alle 4 de verhalen gelezen! En wat klinkt het fantastisch!! haha ik moest alweer gelijk lachen toen je over je spaans begon. Doet me denken aan toen we uit eten gingen en jij met de afwasser ineens spaans begon te praten. Om maar zo goed mogelijk spaans te kunnen blijven praten haha! Nou gelukkig is dat een heel groot voordeel hier aan, je leert een andere taal kennen én je kan je spaans en engels weer verbeteren. Heel begrijpelijk dat je af en toe een dipje hebt, hier in Nederland zitten uiteindelijk toch de mensen die jou het allerbeste kennen en dat lijkt dan ineens zo ver weg. Maar ik moet zeggen als ik jou verhalen lees is Nederland ineens erg saai. Mijn saai burgerleven is niks in vergelijking tot wat jij nu allemaal maakt!! Geniet er nog van annie, nu ik je blog gevonden heb zal ik hem zeker af en toe bekijken! Knuffel en liefss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 15 Aug. 2011
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 58855

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Minor in Lund

20 Augustus 2011 - 23 Juni 2012

Salamanca 2011 - 2012

Landen bezocht: